zondag 26 mei 2013

Prototype 22

NR
TIJD
# PARTS
#MATERIAL
#TOOLS
      22
-          40 min
-          Volle aluminium staaf
-          Moer (M6)





-          
aluminium
-          Draad tap
-          plooibank

Wat willen we bereiken?
We proberen bij dit prototype een compactere manier om de staaf van de klem te bevestigen aan het fietswiel. Ook hier willen we voorkomen om de staaf te moeten lassen.

Het idee is dat een van de gaten vergroot zal worden tot de dikte van de stang (M6). Ongeveer 4 cm van het uiteinde van de staaf wordt omgeplooid dit omgeplooide gedeelte word door het vergrote spaak gat van het fietswiel gestoken. Om dit te kunnen vastmaken wordt er op dit korte stukje van de staaf een schroefdraad getapt. Met een moer wordt de staaf vastgedraaid op het fietswiel.




Eerst hadden we taps gekregen met een verkeerde spoed, waardoor de standaard moer niet op de staaf gedraaid kon worden (h). Met één moer aan de binnenzijde van het wiel staat de staaf nog niet echt vast (doordat het profiel van het wiel kromt). Daarom wordt er zowel voor als achter het profiel een moer gedraaid op de schroefdraad.

ELEMENTS OF EXPERIENCE

VERWACHT
ONVERWACHT
Positief
-          De as kan niet meer naar voor of naar achter vallen.
-          Eenvoudige en propere manier van verbinden.
Negatief
-          Maar deze kan als er kracht op komt wel nog draaien rond zijn as.
-          Met één moer kan de staaf moeilijk worden aangespannen.

Dit systeem is een propere en eenvoudige oplossing. Om te voorkomen dat de staaf nog zou kunnen scheefvallen zouden er twee staven per kant kunnen voorzien worden, die in het midden samenkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten